Forskningsposter

posterexempel

”Tips från informations- och mediebranschen”


Den här kursen ger kunskap och inspiration för dig som ska presentera forskningsresultat vid en poster exhibition under svensk eller internationell kongress. Här får du chansen att diskutera och öva praktiskt tillsammans med forskarkolleger under ledning av en van informatör. Dra lärdom av annonsmakare, journalister och förlagsredaktörer och försök tänka som de gör när du planerar ditt innehåll. Genom att redigera klokt och utnyttja samspelet mellan text och bild får du fler kolleger att dröja sig kvar, fatta intresse och inleda en dialog.

Dag 1: Teori & diskussion (halvdag)

  • Informationsmiljön under en kongress.
  • Kommunikation via text, grafik och bild – vad kan vi lära oss från 
    andra medier?
  • Fyra grundpelare för grafisk formgivning: proximity, alignment, 
    repetition, contrast.
  • Textredigering: konsten att disponera, förenkla och förkorta.
  • Bra och dåliga exempel.
  • Tips och knep.
  • Formulera rubriker, utforma diagram, planera disposition, layout m.m.


Ta gärna med din egen forskningsposter för återkoppling från kurskamraterna!

© 2010 Olle Bergman | info@bergman.com | 070-888 55 41